Урок в 4 класі

Українська мова
4 – Бклас
          
Тема.  Поділ на групи слів,
що належать до різних
частин мови.
Службові слова.


Тема. Поділ на групи слів, що належать до різних
            частин мови. Службові слова.
Мета: відновити і закріпити знання про слова – назви предметів, ознак і дій.             Формувати вміння розрізняти частини мови, правильно вживати їх у мовленні. Розвивати уміння аналізувати, систематизувати мовні явища.
І.  Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. К. хв.   Ім  Пр   Ді    Сп
 2. Словникова робота.
Портрет, горизонт, навчання  галявина.
-         Що об’єднує ці слова? (Це іменники)
Складіть з цими словами СС, добираючи до кожного слова, Які б відповідали на питання: який?, яка?, яке?. ( Кожна група складає одне СС)
(Чудовий  портрет, далекий горизонт, серйозне навчання, затишна галявина.
-         Які слова додали? (Прикметники)
-         Доберіть до цих сполучень слова, які б відповідали на питання :
що робити?, що робить?, що робив?, що буде робити?.  (У групах)
-         До якої частини мови будуть належати ці слова? (Дієслова)
(намалював чудовий портрет, бачу далекий горизонт, починаю серйозне навчання,
підійшов до затишної галявини).
-         Що вам відомо про коротке слово «до»? (Прийменник)
-         Назвіть, які ще знаєте прийменники?
-         Опираючись на каліграфічну хвилинку і словникову роботу,  назвіть тему уроку.

Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

- Складіть таблицю частин мови. Найцікавішу  таблицю запишемо у зошит.
(Роздаю дітям листочки).


Частини мови
 


                                                      
                                           Самостійні                  Службові
            Іменник                                                  Дієслова
(Хто? Що?)                                 Що робити? Що робить?
(Є назвою предмета)              Що робив? Що зробить?
                                                     (є дією предмета)

Прикметники                                                                            Прийменники (до, на, в, з)
(Який? Яка? Яке? Які)                                                              Сполучники (а, але, і, й, та)
(Є ознакою предмета)

-         Яку частину мови називають іменником? Прикметником? Дієсловом? Наприклад.
-         Чим самостійні частини мови відрізняються від службових? (Службові не відповідають на питання, служать для зв’язку слів)
-         Висновок. Кожне слово належить до певної частини мови.

ІV. Розвиток умінь і навичок.
1. Гра «Назви частину мови»
Учитель називає іменники, прикметники, дієслова, а учні сигналізують карткою із зображенням.   «І», «П», «Д» «П», «С».   (Родина, талановита, старається, на, до , у, а, але,піклувався, співчутливий, буде оберігати,почуття, обдарований,через, коло).                                     

2.  Спишіть речення . Надпишіть іменники, прикметники, дієслова, прийменники, сполучники. (У групах)
  Людина володіє незвичайним скарбом. Цей скарб – мова, якою можна висловити все на світі: знання і почуття, просте і складне, дію та прикмету.
            3.  Робота за підручником.  Вправа 85.
                   (№1 і №2 у парах) Назвати прикметники, використані у вірші.
                   (№3 – І в. складає і записує речення з іменником калина,
                               ІІ в. – з прикметником калинова)
                    Вправа86. ( №1 і №2 – у парах) Назвати службові слова. Чому їх називають прийменниками. Які ще є службові слова,
Підсумок. Самостійна робота за варіантами.
-         Дібрати спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови. Довести, що це дієслова, прикметники. І в. – радість,  життя.
                                                   ІІ в. –  читання, праця.

-          Яка частина мови дає імена усім предметам, явищам, процесам?
-         Як відрізнити прикметник від  дієслова?
-         До яких слів не можна поставити питання? Яка їх роль?

Домашнє завдання. Вправа 86 (3).
        Скласти і записати СС: дієслово + прийменник над  + іменник;
                                                    Дієслово + прийменник під + іменник.
  

Немає коментарів:

Дописати коментар