Українська мова
4 - клас
Тема. Іменник.
Повторення вивчення про іменник як частину мови.
Тема. Іменник.
Повторення вивчення про іменник як
частину мови.
Мета: повторити і поглибити знання учнів про
іменник, його значення і граматичні ознаки; скласти схему – опору з розбору
іменника як частини мови; формувати уміння розпізнавати іменники серед інших
частин мови; розвивати пам’ять, спостережливість, творчі здібності учнів.
Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.
Перевірка домашнього завдання .
Прочитати складені словосполучення.
2. К. хв.
Ім ме ен нн ни ик
-
Яка частина мови сховалася у цих буквосполученнях? (Іменник).
3.
Прочитай і спиши речення. Підкресли в ньому іменники. Поясни, за якими ознаками
ти їх розпізнаєш.
Іменник – неначе велика-велика ріка,
яка гордо несе свої води до моря й океану.
-
Яка ж тема сьогоднішнього уроку? (Іменник).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ТЕМА. Іменник
МЕТА:
- скласти схему – опору з розбору іменника як частини мови;
- розбирати іменники згідно
складеної схеми.
Починаємо вивчати
Ми тепер частини мови.
Всіх їх треба добре знати,
Щоб здобути знань основи.
Перша з них – іменник, друзі,
Цю частину люблять дуже,
Бо усе вона назве,
Дасть імення золоте.
Мама, мир і Україна,
Сонце, небо, світ, людина,
Звуки, букви, слово, мова –
Ось частина ця чудова!
Хто?
Сестричка, ненька, батько,
Пташка, білочка, зайчатко…
Що? Земля, ріка, діброва,
Книжка, зошит, ручка, школа.
Іменник – велетенська, могутня, незрівнянна
за можливістю поповнення новими словами чистина мови. Бо людина завжди щось
пізнає, опредмечує.
У найбільшому 11-томному Словнику
української мови нараховується близько 135000 слів! Половина з них припадає на
іменник.
Робота
з теми.
Робота в групах.
-
Прочитайте запис на дошці:
Назви
істот –
Назви
неістот –
Власні
назви –
Загальні
назви –
- На
які питання відповідають слова – назви істот, неістот?
- Як
пишуться власні назви, загальні?
-
Доберіть і запишіть іменники.
-
Перевірка. Доведіть свою думку.
Робота за підручником.
Вправа 87. 1.
Прочитайте виразно вірш.
2. Назвіть іменники. Доведіть свою
думку. (У парах)
3. Доберіть і запишіть
приклади іменників, дотримуючись такої послідовності: назви істот –
(У групах.) назви неістот –
власні назви –
загальні назви –
-
Доведіть свою думку.
Що знаєте про власні іменники?
загальні
Прочитайте
правило. Прочитайте під правилом замітку.
Осмислимо
теоретичний матеріал і продовжимо схему – опору.
У парах поставте запитання до правила і дайте
на них відповіді.
-
Продовжимо складати схему - опору.
загальні
змінюються за питаннями
чого?, чому?, чим?,
Фізхвилинка.
Завдання
по рядах у парах. І ряд – записати два ім. ч. р.
ІІ ряд – два ім. ж. р.
ІІІ ряд – два ім. с. р.
- Складіть
і запишіть речення. З якого віршу ці слова? Хто їх автор?
Вода, з-під, явора, тече.
Надпишіть
іменники. Доведіть.
-
Підкресліть головні і другорядні члени речення .
Висновок. Іменник є членом речення головним або
другорядним.
-
Продовжимо складати схему - опору.
загальні
змінюються за питаннями
чого?, чому?, чим?,
головний і другорядний чл. реч.
Вправа.
89 (3) Поясни, чому слова розум,
добро, радість, щастя, любов належать до іменників. Склади і запиши речення
з двома словами на вибір. (І
сила перед розумом никне. Любов, щастя і радість – важливі людські
почуття.)
Чи
можливо доторкнутися до того, що означають ці іменники?
Висновок. Ці іменники мають абстрактне значення.
Підсумок.
- Слова
якої частини мови ми пригадали на уроці?
- Яку частину мови називають іменником?
- За
схемою-опорою проаналізуйте слова:
слово і думки.
Слова
– це немов би одяг ваших думок. Нехай же слова ваші завжди будуть гарними і
ясними, а думки добрими й розумними.
Немає коментарів:
Дописати коментар