Урок № 2 в 4 класі

Українська мова
4 клас

ТемаЧергування кінцевих приголосних основи в іменниках різного роду в Давальному і Місцевому відмінках однини.



Тема. Чергування кінцевих приголосних основи в іменниках
           різного роду  в Давльному і Місцевому відмінках однини
Мета: ознайомити учнів із чергуванням  приголосних в іменниках Давального і   Місцевого відмінків однини; скласти таблиці чергування;  розвивати пам’ять,       спостережливість, творчі  здібності.  

І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
- Чи сподобались вам поради із домашнього завдання.
- Які поради запам’ятали.
- Чи допоможуть ці поради вам мати більше хороших друзів.
- Зачитайте словосполучення дієслово + іменник  у Д. в.
(не говори другові, не кажи співбесідникові, повідомити співрозмовникові, даруй товаришеві)
-         Яке речення склали з іменником друг у М. в..
-          Зачитайте споріднені слова до іменника розмова.
2. Каліграфічна хвилинка.
гкх зцс
- Які звуки позначають дані букви? (Приголосні.)
3. Словникова робота. Розгадування кросворду.
Розгаданий кросворд допоможе вам визначити головне слово теми уроку.

1


ч









2


е









3


р









4





г









5


у









6

в









7

а









8

н









9






н









10






я









11.Питання М.в. 
2 2.Той, хто одержує листа, повідомлення.
33.Той, хто надсилає листа, повідомлення.
44. Група людей, які стоять на одній лінії з поверненими в один бік обличчями.
55. Питання Д. в.
66. Вставте пропущене слово. Що вранці не зробиш, те …не доженеш.
77. Допоміжне слово Д. в.
88. Допоміжне слово  М. в.
99. Службова частина мови, яка завжди вживається з іменником у М. в.
10.                        Вставте пропущене слово. До меду тягли … за вухо, а від меду за хвіст.
         Відповіді:   1. На чому?             2. Адресат.       
                               3. Адресант.           4. Шеренга.
                                     5. Чому?                  6. Ввечері.
                                     7. Даю.                     8. Знаходиться.
                                     9. Прийменник.    10. Ведмедя.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ТЕМА. Чергування кінцевих приголосних основи в іменниках різного роду в
              Давальному і Місцевому відмінках однини.
МЕТА: скласти таблиці чергування.
- Прочитайте запитання на яке можна дати відповідь, опрацювавши матеріал підручника.

Опрацювання матеріалу підручника.   1. Вправа 111. (Фронтально)
- Прочитай текст. Добери до нього заголовок. (Заметіль. Завірюха.)
-  Випишемо виділені іменники в таблицю за зразком.  Позначимо у  них закінчення.    


                                                              Жіночий рід
  Н. в.                                 Д. в.                                        М. в.                                       Чергування
  завірюха                                                                  у завірюсі                                          х - с
  відлига                        відлизі                                                                                            г - з
  річка                                                                          по річці                                             к - ц
  крига                                                                         по кризі                                            г – з                              
                                                                                                                                           
-         Доповніть таблицю відмінковими формами, яких не вистачає.
-         Зробіть висновок про зміну приголосних в іменниках Д. і М. відмінках ж. р.
перед закінченням і.
-         Звірте свій висновок із правилом.

2. Вправа 112. (В парах) Поставте іменники чоловічого роду луг, бік, рух у Місцевому       
                                               відмінку однини. Запишіть іменники в таблицю за зразком. 
                                               Позначте закінчення.


Чоловічий рід
              Н. в.                                                   М. в.                                                           Чергування
   луг                                                     у лузі                                                                       г - з
   бік                                                     на боці                                                                   к - ц
   рух                                                     у русі                                                                       х – с
-         Зробіть висновок про чергування приголосних перед закінченням –і в іменниках чоловічого роду в М. в. однини.
   


 3.  Вправа 113.  (В парах)    Поставте іменники с. р.  око, вухо в М. в. однини.    Запишіть іменники в таблицю за зразком, позначте закінчення.


Середній рід
                Н. в.                                                   М. в.                                                           Чергування
     око                                                   в оці                                                                 к – ц
     вухо                                                 у вусі                                                                 х – с
-         Зробіть висновок про чергування приголосних перед закінченням –і в іменниках
с. р. Звірте свій висновок з правилом.
4. Вправа 114. 1. Колективне заучування віршу.
                            2. – В яких словах відбулося чергування? В якому відмінку? Доведіть.
                                 - З одним словом на вибір складіть і запишіть речення.
                                                                                                                                                             3
 ІV. Творче завдання. Поетична сторінка.


Доповніть вірш словами з довідки.
Ми даруємо ніжну усмішку
…                      у школі,
…                      на небі,
        …                      на галявині,
  …                            у лісі,
       Горобчику  у                …             .
Слова для довідки: зірка, пташка, квітка, стріха, вчителька.
V. Підсумок уроку.
- Над якою темою працювали?
- Дайте відповідь на запитання, поставлене на початку теми.

VІ.  Домашнє  завдання.  Вправа 115 (3).

Презентація

Немає коментарів:

Дописати коментар